Τι  είναι ο υπερθυρεοειδισμός?

Ο υπερθυρεοειδισμός είναι μια νόσος  κατά την οποία ο θυρεοειδής αδένας είναι υπερδραστήριος  και παράγει μεγαλύτερες από το κανονικό ποσότητες θυρεοειδικών ορμονών. Εάν αφεθεί χωρίς θεραπεία ο υπερθυρεοειδισμός μπορεί να οδηγήσει σε άλλα σοβαρά  προβλήματα υγείας.

Ποια είναι τα συμπτώματα του υπερθυρεοειδισμού?

• Αίσθημα ζέστης
  • Αυξημένη εφίδρωση
  • Μυϊκή αδυναμία
  • Τρόμος των χεριών
  • Ταχυκαρδία, αίσθημα παλμών στο στήθος
  • Έντονη Κούραση / κόπωση
  • Απώλεια βάρους
  • Διάρροια ή συχνές κενώσεις
  • Ευερεθιστότητα και άγχος
  • Προβλήματα με τα μάτια όπως ερεθισμός, ξηρότητα (αίσθημα άμμου μέσα στα μάτια)
  • Διαταραχές της έμμηνου ρύσης
  • Στειρότητα

Μερικές  από τις  σοβαρότερες επιπλοκές αφορούν  την καρδιά (ταχυκαρδίες, αρρυθμίες, καρδιακή ανεπάρκεια) και τα οστά ( οστεοπόρωση ). Τα άτομα με ήπιο υπερθυρεοειδισμό ή οι ηλικιωμένοι μπορεί να μην έχουν καθόλου συμπτώματα.

υπερθυρεοειδισμός και αντιμετώπιση

Τι προκαλεί υπερθυρεοειδισμό;

Nόσος του Graves’

Είναι ένα αυτοάνοσο νόσημα και είναι η συχνότερη  αιτία υπερθυρεοειδισμού. Σε αυτή την περίπτωση το  ανοσοποιητικό  σας σύστημα επιτίθεται  στον ίδιο τον οργανισμό σας  και συγκεκριμένα στον θυρεοειδή αδένα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την διόγκωση του θυρεοειδούς και την υπερέκκριση ορμονών από το θυρεοειδή.

Είναι ένα μακροχρόνιο νόσημα  και εμφανίζετε συχνότερα σε ανθρώπους με οικογενειακό ιστορικό νοσημάτων του θυρεοειδούς η άλλα αυτοάνοσα νοσήματα. Μερικοί άνθρωποι με τη νόσο του Graves’  μπορεί επίσης να αναπτύξουν  εξόφθαλμο ( διόγκωση των ματιών με συνέπεια να πετάγονται προς τα έξω).

Λιγότερο συχνές αιτίες υπερθυρεοειδισμού

Όζοι του θυρεοειδούς: Είναι μορφώματα (όγκοι)  στον θυρεοειδή αδένα που μπορεί να εκκρίνουν αυξημένες ποσότητες  θυρεοειδικής ορμόνης.
Υποξεία θυρεοειδίτιδα: Μια επώδυνη φλεγμονή του θυρεοειδούς που συνήθως προκαλείται από  ίωση.
Λεμφοκυτταρική θυρεοειδίτιδα: Μια ανώδυνη φλεγμονή που προκαλείται από λεμφοκύτταρα (ένας τύπος  λευκών αιμοσφαιρίων) μέσα στον θυρεοειδή.
Θυρεοειδίτιδα μετά τον τοκετό: Θυρεοειδίτιδα που αναπτύσσεται λίγο μετά την εγκυμοσύνη.

Πώς γίνεται η διάγνωση του  υπερθυρεοειδισμού;

Ο γιατρός σας θα πραγματοποιήσει την κλινική  εξέταση και θα ζητήσει μια σειρά από  αιματολογικές εξετάσεις για να μετρήσετε τα επίπεδα ορμονών σας. Έχετε υπερθυρεοειδισμό όταν τα επίπεδα των Τ4 και Τ3 είναι υψηλότερα από το φυσιολογικό και το επίπεδο της TSH είναι χαμηλότερο από το κανονικό.

Για να προσδιορίσετε τον τύπο του υπερθυρεοειδισμού που έχετε, ίσως χρειαστεί να κάνετε ένα σπινθηρογράφημα θυρεοειδούς για να μετρηθεί  πόσο ιώδιο συλλέγει ο θυρεοειδής σας από την κυκλοφορία του αίματος. Επίσης συνήθως χρειάζεται να γίνει και ένας υπέρηχος στο  θυρεοειδή ο όποιος μας δίνει πληροφορίες σχετικά με την ανατομία του θυρεοειδούς όπως το μέγεθος και την ύπαρξη όζων .

Πώς θεραπεύεται ο υπερθυρεοειδισμός;

Η θεραπεία του  υπερθυρεοειδισμού  εξαρτάται  από την αιτία, την ηλικία και τη φυσική σας κατάσταση και πόσο σοβαρό είναι το πρόβλημα του θυρεοειδούς. Οι διαθέσιμες θεραπείες περιλαμβάνουν:

Αντιθυρεοειδικά φάρμακα. Αυτά τα φάρμακα μειώνουν την ποσότητα ορμονών που παράγει ο θυρεοειδής αδένας. Το προτιμώμενο φάρμακο είναι η μεθυλμαζολη. Για τις έγκυες γυναίκες, μπορεί να προτιμάται η προπυλοθειουρακίλη (PTU). Επειδή η PTU έχει συνδεθεί με διάφορες  ανεπιθύμητες ενέργειες, χορηγείται  συνήθως μόνο κατά  την εγκυμοσύνη. Και τα δύο αυτά φάρμακα ελέγχουν, αλλά δεν μπορούν να θεραπεύσουν τον υπερθυρεοειδισμό.

Ραδιενεργό ιώδιο. Αυτή η θεραπεία θεραπεύει οριστικά  το πρόβλημα του θυρεοειδούς, αλλά συνήθως οδηγεί σε μόνιμη καταστροφή του θυρεοειδούς αδένα και ο θυρεοειδής αδυνατεί να παράγει τις απαραίτητες για τον οργανισμό ορμόνες. Κατά συνέπεια Ίσως  χρειαστεί να κάνετε  θεραπεία  εφ’όρου ζωής με χάπια θυρεοειδικής ορμόνης για να έχετε  φυσιολογικά  επίπεδα θυρεοειδικών ορμονών.

Χειρουργική επέμβαση. Η χειρουργική αφαίρεση του θυρεοειδούς αδένα (θυρεοειδεκτομή) είναι μια μόνιμη λύση, αλλά συνήθως δεν προτιμάται, λόγω του κινδύνου βλάβης στους κοντινούς παραθυρεοειδείς αδένες (που ελέγχουν τα επίπεδα ασβεστίου στο σώμα) και στα νεύρα στον λάρυγγα. Όταν ωστόσο, είτε η φαρμακευτική αγωγή είτε η θεραπεία με ραδιενεργό ιώδιο δεν είναι κατάλληλες συστήνεται η  χειρουργική επέμβαση.

Όλες οι παραπάνω θεραπείες έχουν τα υπέρ και τα κατά τους και εξατομικεύονται ανάλογα με τον ασθενή. Ο γιατρός θα συνεργαστεί μαζί σας για να καθορίσει πια θεραπεία είναι η καλύτερη για εσάς.

Τι πρέπει να κάνετε αν νομίζετε ότι μπορεί να έχετε προβλήματα υπερθυρεοειδισμού;

Πολλά από τα σημεία και τα συμπτώματα του υπερθυρεοειδισμού μπορεί να εμφανιστούν σε άλλες καταστάσεις. Ένας ενδοκρινολόγος, ειδικός στις ορμονικές παθήσεις, μπορεί να βοηθήσει στη διάγνωση και θεραπεία του υπερθυρεοειδισμού. Εάν έχετε υποβληθεί ποτέ σε θεραπεία για υπερθυρεοειδισμό ή είστε υπό θεραπεία, επισκεφθείτε το γιατρό σας τακτικά, ώστε να μπορεί να παρακολουθείται η κατάστασή σας. Είναι σημαντικό να διασφαλίσετε ότι τα επίπεδα ορμονών του θυρεοειδούς σας είναι φυσιολογικά και ότι παίρνετε αρκετό ασβέστιο για να κρατήσετε τα οστά σας ισχυρά.

Χρειάζεστε περισσότερες πληροφορίες; Επικοινωνήστε μαζί μου!